Karkonosze: Przełęcz Okraj – Szrenica

Kilka tygodni przed wyjazdem do Szklarskiej Poręby narodził mi się pomysł, by przejść całe Karkonosze „za jednym razem” – no prawie całe – od Przełęczy Okraj aż do Szrenicy. Choć początkowo trasa miała mieć nieco inny przebieg, a mianowicie miała zaczynać się w Szklarskiej Porębie podejściem na Szrenicę a kończyć na Przełęczy Okraj, zdecydowałem, już będąc na miejscu w Szklarskiej Porębie, że wole od rana zorganizować transport na Przełęcz Okraj, niż martwić się po zmroku na Przełęczy Okraj, jak wrócić do Szklarskiej Poręby.  Nie bez wpływu też był fakt, że nowa wersja trasy miała mniejszą sumę przewyższeń i była nieco krótsza, bo wspierana zjazdem kolejką. Było to lepsze dopasowanie do dość krótkiego już dnia o tej porze roku.

Plan przejścia:

Śnieżka (1603m)Dom Śląski (1400m)Szlak czerwony1.0150 | 215
Dom Śląski (1400m)Spalona Strażnica (1430m)Szlak czerwony1.73055 | 20
Spalona Strażnica (1430m)Kocioł Małego Stawu (1380m)Szlak czerwony1.33010 | 60
Kocioł Małego Stawu (1380m)Kocioł Wielkiego Stawu (1406m)Szlak czerwony1.43055 | 25
Kocioł Wielkiego Stawu (1406m)Słonecznik (1420m)Szlak czerwony0.61015 | 0

Profil trasy (mapa-turystyczna.pl)

Trasa:

Przejazd ze Szklarskiej Poręby na Przełęcz Okraj

Moja wyprawa rozpoczęła się o godzinie 4:40, gdy wsiadłem do taksówki (dzień wcześniej umówiłem się bezpośrednio z taksówkarzem). Do przejechania mieliśmy około 45 km, co zajęło nam 50 minut. Po drodze kierowca opowiadał trochę o okolicy, generalnie droga minęła nie wiadomo kiedy 🙂 W całkowitych ciemnościach dotarliśmy na Przełęcz Okraj, gdzie się rozstaliśmy. Było naprawdę zimno i cholernie ciemno. Ubrałem kurtkę, czapkę, czołówkę, zapakowałem plecak na plecy i zacząłem szukać początku szlaku 🙂 Na szczęście kierowca wysadził mnie dosłownie przy wejściu na szlak, koło wjazdu do obiektu „Amelkowa Chata na Okraju” – jest tam taka charakterystyczna drewniana brama – niestety nie pomyślałem by zrobić jej zdjęcie.

Początek Szlaku na Przełęczy Okraj - Tablica KARKONOSKI PARK NARODOWY

Początek Szlaku na Przełęczy Okraj

Przełęcz Okraj (1046m) – Skalny Stół (1281m)

Początek niebieskiego szlaku prowadził całkiem szeroką, równo ubitą ścieżką powoli pnącą się w górę (z tego co mi się w ciemności udało zaobserwować) ale trwa to około 100 – 150m, do momentu gdzie szlaki się rozdzielają. W lewo prowadził szlak czerwony, którym możemy dojść do Sowiej Przełęczy z pominięciem Skalnego Stołu, w prawo odchodził szlak zielony prowadzący do Karpacza, natomiast w środku biegł szlak niebieski prowadzący na Skalny Stół – to moja opcja. Szlak dość mocno się zwężał i zacząłem mozolną „wspinaczkę” na Czoło, idąc jak po schodach. Dość szybko zdobywałem wysokość. Im wyżej tym las się coraz bardziej przerzedzał i zaczynało robić się nieco jaśniej. Po dokładnie 30 minutach znalazłem się na szczycie Czoła (1269m) – gdyby nie tabliczka nawet bym nie zauważył – na górze było niemal całkowicie płasko. Ścieżka robiła się nieprzyjemna, bardzo bagnista – co chwile przeskakiwałem mniejsze lub większe kałuże i bagienka wspierając się na kijkach. Po kilku minutach dobiegły mnie odgłosy ryczących nieopodal jeleni – jest rykowisko – w tym momencie serce zaczęło mi bić szybciej:) Te ryczenie towarzyszyło mi aż do Skalnego Stołu (1281m), gdzie dotarłem po 65 minutach od startu. Zatrzymałem się na 5 minut – wyjąłem aparat, zrobiłem kilka fotek, napiłem się i zacząłem iść dalej. Akurat był wschód słońca – szkoda, że akurat od wschodu miałem sam las 🙁

Tabliczka na Czole (1269m)

Tabliczka na Skalnym Stole (1281m)

Skalny Stół – Śnieżka – Dom Śląski

Po zrobieniu kilku fotek, szybko zacząłem schodzić na dół, ponieważ strasznie wiało. Nie dalej jak po 200-300 metrach ponownie zacząłem słyszeć ryk jelenia, tym razem był już dużo bliżej – może ze 100m ode mnie. Ścieżka w dół była dość wąska ale szło się wygodnie. Po 10 minutach byłem już przy Sowiej Przełęczy, gdzie szlak niebieski łączył się z czarnym (prowadzącym do Karpacza) oraz ze szlakiem czerwonym. Wąska ścieżka zamieniała się znowu w szeroki, równo ubity „chodnik”, i tak do Schroniska Jelenka (przy samym schronisku zmieniała się w drogę asfaltową 🙂 Przy schronisku bawiła się już (chwile po 7:00 rano) trójka dzieci. Kilka metrów za schroniskiem, przy rozstaju szlaków, zatrzymałem się na ławce, by się napić. Od tego miejsca zaczynały się przygotowane schody i dość szybko nabierałem wysokości – po 20 – 30 minutach byłem już na Czarnej Kopie (1411m), skąd już idealnie było widać Śnieżkę w białej koronie z chmur. Dalej teren się wypłaszczał i przez następne mniej więcej 1,5 km szło mi się łatwo i przyjemnie. Potem znów wspiołem się po przygotowanych kamiennych schodach, aż do wejścia na Drogę Jubileuszową, gdzie skręciłem w lewo i kamienną autostradą mozolnie wszedłem na Śnieżkę (1603m). Strasznie tam wiało, a szczyt tonął w chmurach, więc widoczność była dość kiepska. Na szczycie było już kilka osób (około 9:05). Nie tracąc czasu zacząłem schodzić czerwonym szlakiem, kierując się do Domu Śląskiego na upragnione śniadanie 🙂 Około 9:30 wchodziłem do schroniska – 25 minut wystarczyło, żeby nieco przeschnąć, zjeść śniadanie wypić herbatę z wkładką 🙂 i napełnić termos drugą porcją 🙂

Skalny Stół: Ścieżka prowadząca na Sowią Przełęcz

Tabliczka na Sowiej Przełęczy (1160m)

Schronisko Jelenka

Kamienne schody za Schroniskiem Jelenka, prowadzące na Czarną Kopę (1411m)

Widok ze zbocza Czarnej Kopy

Widok z okolic Czarnej Kopy

Tabliczka na Czarnej Kopie (1411m)

Widok z Czarnego Grzbietu - okolice Czarnej Kopy

Zejście ze Śnieżki czerwonym szlakiem – widok na Studniční hora

Schronisko Dom Śląski

Dom Śląski – Słonecznik – Przełęcz Karkonoska

Przed schroniskiem organizowała się jakaś wycieczka, było głośno i tłoczno. Wyminąłem ich i zacząłem iść Równią pod Śnieżką (1400m). Nie wiem, czy to wina herbatki z wkładką, ale po 5 minutach zacząłem wątpić, czy dobrze idę. Wyjąłem mapę, upewniłem się, że wszystko jest OK i ruszyłem dalej płaska autostradą ku Spalonej Strażnicy (1430m). Pogoda zrobiła się bardzo przyjemna – było słonecznie i przestało wiać. Po około 30 minutach, niezbyt męczącej trasy, byłem już na górze Kotła Małego Stawu (1380m). Na dole położony jest Mały Staw, a przy nim Schronisko Samotnia. Widać też stąd inne Schronisko: Strzechę Akademicką. Odwiedziliśmy je we Wrześniu 2015 w drodze powrotnej, gdy wchodziliśmy na Śnieżkę po raz pierwszy. Idąc dalej, doszedłem do Kotła Wielkiego Stawu (1406m), pstryknąłem kilka fotek i udałem się dalej w kierunku Słonecznika – zameldowałem się tam ok 10:45. Całkiem spora grupa ludzi była już przy skałkach. Ktoś postanowił wejść z dzieckiem na Słonecznik, co wydało mi się nieodpowiedzialne (są widoczni na zdjęciu). Nie marnując czasu zacząłem iść w stronę Karkonoskiej Przełęczy. Po drodze mijałem bardzo dużo osób, głównie Czechów – co nie ukrywam mocno mnie dziwiło – potem wszystko stało się jasne: na Przełęcz Karkonoską od strony Czech można wjechać autem :). Droga ze Słonecznika do przełęczy nie była już tak przyjemna, było trochę skakania po kamieniach, wąskich wymijanek w kosówce i nieco błota. Ze 100 – 200 metrów przed przełęczą znajduje się Schronisko Odrodzenie (widoczne na zdjęciu). Na Przełęczy Karkonoskiej (1198m) pojawiłem się ok 12:00, czyli po nieco ponad 6 godzinach wędrówki. Zrobiłem tam sobie około 10 minutową przerwę na napicie się rozgrzewającej herbatki z termosu.

Rówień pod Śnieżką

Rówień pod Śnieżką - widok na Śnieżkę

Rówień pod Śnieżką – widok na Śnieżkę

Okolice Spalonej Strażnicy

Kocioł Małego Stawu, widok na Mały Staw, Schronisko Samotnia i Schronisko Strzecha Akademicka

Widok na Śnieżkę z Kotła Wielkiego Stawu

Słonecznik

Schronisko Odrodzenie

Przełęcz Karkonoska: hotel Špindlerova bouda

Przełęcz Karkonoska – Śnieżne Kotły

Szlak od Przełęczy Karkonoskiej wiedzie drogą asfaltową aż do Schroniska Petrova Chata. Początkowo schodzi się w dół, by po chwili dość stromo wchodzić na górę 🙂 Dotarłem tam po około 35 minutach. Petrova Chata jest obecnie remontowana (z tego co pamiętam w zeszłym roku też coś tam się już działo w tym zakresie), więc nie ma co tam liczyć na schronienie / posiłek. Natomiast widok spod schroniska jest przecudny. Zaraz za schroniskiem (obok mniejszego z budynków) czerwony szlak przestaje wieść asfaltem i wchodzi się na kamienną ścieżkę. Teraz moim celem stały się Śląskie Kamienie (1413m), do których dojście zajęło mi około 30 minut. Następnie po jakichś 15 minutach doszedłem do Czeskich Kamieni (1417m). Widoki z obu miejsc były bardzo rozległe a i same skały całkiem ciekawe. Jako, że nie miałem zbyt wiele czasu, popędziłem dalej – następny cel Śnieżne Kotły (1490m). Dochodząc tam idzie się po zboczu (mając szczyt po prawej stronie) Śmielca (1424m) oraz trawersuje się (mając szczyt po lewej) zbocze Wielkiego Szyszaka (1509m) – oba szczyty niestety nie udostępnione turystom (choć na Wielki Szyszak widać regularnie udeptany „nielegalny” szlak). Przy Śnieżnych Kotłach (od strony „balkonu”) zameldowałem się około 14:10 – natomiast dojście do wieży TV zajęło mi kolejne 10 minut. W tym miejscu wiedziałem już, że czasu mam niemal „na styk” aby załapać się na ostatni zjazd ze Szrenicy.

Przełęcz Karkonoska: widok na Petrova Chata

Petrova Chata

Widok z pod budynku Petrova Chata

Śląskie Kamienie (1413m)

Widok na Czeskie Kamienie (1417m)

Czeskie Kamienie (1417m)

Widok na Śmielec, Wielki Szyszak i Śnieżne Kotły

Wielki Szyszak: widoczna wydeptana nielegalna ścieżka

Wielki Szyszak: widoczna wydeptana „nielegalna” ścieżka

Śnieżne Kotły: po prawej wieża TV

Śnieżne Kotły – Szrenica – Kolejka do Szklarskiej Poręby

Miałem tylko 1,5 godziny, aby dotrzeć do wyciągu, więc nie traciłem czasu. Trasa ze Śnieżnych Kotłów pod prawie samą Szrenicę jest niemal płaska i prowadzi bardzo wygodną, szeroką ścieżką. Po mniej więcej 10 – 15 minutach minąłem (mając szczyt po prawej) Łabski Szczyt (1471m) – niestety nie jest on dostępny dla turystów, ze względu na ochronę unikatowych porostów. Dalej (przyznam już ostatkiem sił…) przechodziłem obok grupy skalnej Twarożnik (1320m). Zostało już tylko zejście do Mokrej Przełęczy (1260m) i „wspinaczka” na Szrenicę (1362m). Postanowiłem ominąć grupę skalną o nazwie Trzy Świnki (1290m) i pójść krótszym szlakiem „legalnym” 🙂 (choć bez oznaczonego koloru) wśród kosodrzewiny, oszczędzając w ten sposób 15 minut. Na Szrenicy zameldowałem się ok 15:35 – wskoczyłem do schroniska po wodę. Zostało jeszcze tylko zejście czarnym szlakiem do górnej stacji wyciągu do Szklarskiej Poręby. Byłem już tak zmęczony, że zajęło mi to prawie 10 minut. A przy wyciągu zrobiła się całkiem spora kolejka. Pewnie minęło z 10 minut zanim wsiadłem na krzesełko. Kolejne pół godzinki i byłem już na dole, gdzie czekały na mnie Żonka z Córcią 🙂 Wykończony, ale szczęśliwy.