Góry Izerskie: Wysoka Kopa (1126m)

Od jakiegoś czasu staramy się kompletować szczyty z Korony Gór Polski i dziś wpis właśnie o jednym z takich szczytów: Wysokiej Kopie (1026m) – najwyższym szczycie Gór Izerskich. Plan wejścia na Wysoką Kopę powstał sporo przed wyjazdem, gdyż zapomnieliśmy o niej przy ostatnim naszym pobycie w Szklarskiej Porębie (w Maju 2016). Mieliśmy wejść całą rodzinką: Ja, Paulina i nasza 4-miesięczna córcia Marysia. Niestety w dzień wejścia Marysia postanowiła mieć inne plany, więc podjęliśmy decyzje, że dziewczyny będą zwiedzały centrum Szklarskiej Poręby, a ja wybiorę się na samotną wędrówkę.

Plan przejścia:

Skąd:Dokąd:Szlak:Odległość:W górę / W dół (m)
Rozdroże Izerskie (767m)Rozdroże pod Kopą (998m)Szlak żółty4.9225 | 0
Rozdroże pod Kopą (998m)Sine Skałki (1122m)Szlak czerwony1.4120 | 0
Sine Skałki (1122m)Przednia Kopa (1114m)Szlak czerwony0.715 | 20
Przednia Kopa (1114m)Wysoka Kopa (1126m)Szlak czerwony1.635 | 25
Wysoka Kopa (1126m)Rozdroże pod Izerskimi Garbami (994m)Szlak czerwony1.610 | 140
Rozdroże pod Izerskimi Garbami (994m)Kopalnia Stanisław (1050m)Szlak czerwony1.375 | 0
Kopalnia Stanisław (1030m)Zwalisko (1047m)Szlak czerwony1.540 | 55
Zwalisko (1047m)Rozdroże Pod Zwaliskiem (1010m)Szlak czerwony1.75 | 45
Rozdroże Pod Zwaliskiem (1010m)Rozdroże Izerskie (767m)Szlak zielony2.60 | 225

Trasa:

Rozdroże Izerskie – Sine Skałki

Początek szlaku znajduje się na Rozdrożu Izerskim (769m) – dojechałem tam autem – ze Szklarskiej Poręby to jakieś 11 Km (+- 15 min). Znajduje się tam ogromny, jak na leśne warunki parking. Zaparkowałem auto, załadowałem plecak na plecy, kijki w dłoń i w drogę. Zaraz z parkingu wchodzi się w leśną drogę (szeroką, ubitą szutrówkę) – prostopadłą do drogi asfaltowej – oznaczoną żółtym/zielonym szlakiem. Po kilkudziesięciu metrach, po prawej stronie mija się sztuczne zbiorniki wodne. Jakieś 400 m od startu doszedłem do rozejścia szlaków – w lewo prowadził szlak zielony (nim postanowiłem wracać), w prawo natomiast szlak żółty – to mój wybór. Przez 4,5 Km szedłem szeroką, ubitą drogą zdobywając łącznie 230 m wysokości. Szło mi się wygodnie i nie czułem zdobywanej wysokości – szkoda tylko, że widoki na Góry Izerskie zasłania las 🙁 Po drodze spotkałem parę rowerzystów – najpierw w trakcie zjazdu, a po kilkunastu minutach mijali mnie podjeżdżając ponownie. Droga jest wręcz idealna na rowerowe wypady. Po godzinie marszu i prawie 5 Km na liczniku dotarłem do Rozdroża pod Kopą (998m). Moja podróż żółtym szlakiem skończyła się w tym miejscu –  skierowałem się w lewo na czerwony szlak. Na Rozdrożu pod Kopą spotkałem sympatyczne małżeństwo idące z Świeradowa Zdroju do schroniska na Hali Szrenickiej. Szliśmy wspólnie około kilometra, po czym ja przyspieszyłem, a mili Państwo zwolnili tempa. Po około 1,4 Km od wejścia na czerwony szlak, dotarłem do Sinych Skałek (1122m), skąd roztacza się wspaniała panorama na Góry Izerskie.

Żółty szlak – i właśnie taką drogą idzie się pierwsze +- 5 Km

Tabliczka na Rozdrożu pod Kopą (998m)

Widok z Sinych Skałek (1122m)

Sine Skałki – Wysoka Kopa

Na Sinych Skałkach, na ławce zrobiłem sobie mini przerwę na uzupełnienie płynów i kilka zdjęć, po czym poszedłem dalej. Po około 700m osiągnąłem Przednią Kopę (1114m), nawet o tym nie wiedząc – nie ma tam żadnego znaku. Dopiero patrząc na mapę, przygotowując ten wpis, to zauważyłem. Kolejne 1,3 Km marszu doprowadziło mnie do wiaty turystycznej pod Wysoką Kopą. Wiata wyglądała całkiem solidnie – ochroni zarówno przed słońcem, deszczem, jak i przed silnym wiatrem. Pewnie i na awaryjny biwak by się nadała 🙂 Od wiaty w prawo wiodła około 300m ścieżka na Wysoką Kopę. Do tego momentu szlak byłby możliwy do przejechania choćby z wózkiem – po wejściu na ścieżkę wszystko się zmieniło. Teren stał się grząski i mokry. Co chwile skakałem, wspierając się kijkami, omijając mniejsze i większe bagienka. Na szczęście tak to wyglądało maksymalnie 150m – potem teren był już suchy. Kolejne 150m i byłem już na szczycie Wysokiej Kopy (1126m). Na szczycie znajduje się tabliczka i kopiec usypany z kamieni. Kilka zdjęć, łyk wody i ruszyłem dalej.

Przednia Kopa (1114m) - chyba... :)

Przednia Kopa (1114m) – chyba… 🙂

Wiata pod Wysoką Kopą (1126m) - w prawo wiedzie ścieżka na szczyt

Wiata pod Wysoką Kopą (1126m) – w prawo wiedzie ścieżka na szczyt

U szczytu Wysokiej Kopy

Wysoka Kopa (1126m) - Tabliczka

Wysoka Kopa (1126m) – Tabliczka

Wysoka Kopa – Kopalnia „Stanisław”

Nie lubię wracać tym samym szlakiem, którym przyszedłem, a na Wysokiej Kopie miałem możliwość pójścia inną ścieżką – i skorzystałem. Wybrana ścieżka doprowadziła mnie do czerwonego szlaku, w miejscu gdy schodzi on z szutrowej drogi, którą wiódł od Rozdroża pod Kopą. Ścieżka była bardzo wygodna, a przy końcu przechodziła przez mały strumyk (był tam kiedyś mostek, ale został zniszczony/rozebrany – obok leżała sterta belek). Chwile przed dojściem do szutrówki skręca się w prawo. I znów po chwili zrobiło się mokro i grząsko. I tak aż do wyjścia z lasu na Rozdroże pod Izerskimi Garbami (994m), gdzie przywitała mnie asfaltowa droga – zwana Szklarską Drogą. Idąc nią w górę, doszedłem po około 900m do kopalni „Stanisław” – pokręciłem się tam chwilę i porobiłem kilka fotek. Robi wrażenie !!! Zdjęcia nie oddają ani rozmiaru, ani uroku tego miejsca. Zdecydowanie nie warto pomijać tego punktu wycieczki.

Ścieżka wiodąca ze szczytu Wysokiej kopy do czerwonego szlaku

Ścieżka wiodąca ze szczytu Wysokiej Kopy do czerwonego szlaku

Błoto na czerwonym szlaku (chwile za zejściem z ubitej drogi)

Opuszczone budynki kopalni "Stanisław"

Opuszczone budynki kopalni „Stanisław”

Kopalnia "Stanisław"

Kopalnia „Stanisław”

Kopalnia „Stanisław” – Rozdroże pod Zwaliskiem

Kolejnym celem było Zwalisko (1047m). Ruszyłem z kopalni Stanisław i zaraz gdy ponownie dotarłem do czerwonego szlaku spotkałem sympatycznego wędrowca – zaczęliśmy rozmawiać. Szlak po chwili skręcał z ubitej drogi w lewo – omijając teren kopalni. Szliśmy wspólnie aż do Rozdroża pod Zwaliskiem. Szczerze mówiąc tak się zagadaliśmy, że nie wiadomo kiedy przeszliśmy Zwalisko 🙁 Nie zrobiłem zdjęcia żadnej ze skałek, które można tam spotkać – ani znajdującej się na szczycie skałki Wieczorny Zamek, ani grup skalnych Skarbki Skalna Brama. Po prostu wszystko przegadaliśmy – kiedyś tam wrócę i uzupełnię wpis zdjęciami! Rozstaliśmy się po około 1.4 Km wspólnej wędrówki na Rozdrożu pod Zwaliskiem (1010m). Mój towarzysz poszedł na Wysoki Kamień (1058m), ja natomiast udałem się zielonym szlakiem w kierunku auta pozostawionego na Rozdrożu Izerskim (769m).

Kopalnia "Stanisław" - widok na Karkonosze

Kopalnia „Stanisław” – widok na Karkonosze

Tabliczka na Rozdrożu pod Zwaliskiem (1010m)

Rozdroże pod Zwaliskiem – Rozdroże Izerskie

Początkowo zielony szlak wiedzie wygodną ścieżką i powoli gubi wysokość. Po jakimś czasie (ok 750 metrów), zacząłem dość stromo schodzić w dół. Zejście było dość strome do momentu gdy szlak łączy się z jakąś leśna drogą i skręca w lewo – wtedy tempo gubienia wysokości zwolniło. Po około 1 Km doszedłem do rozwidlenia szlaków zielonego i żółtego, po drodze mijając osoby pracujące przy wyrębie drewna. Od tego momentu szedłem już tą samą drogą, którą zaczynałem moją wędrówkę. Około 400m dalej czekał już mój samochód – zapakowałem plecak i ruszyłem w stronę Szklarskiej Poręby.